WrestleOne.pl

Polski portal o Wrestlingu!

LISTA POJĘĆ ZWIĄZANYCH Z WRESTLINGIEM, KTÓRE MUSISZ ZNAĆ!

LISTA NAJWAŻNIEJSZYCH POJĘĆ ORAZ LEGENDA:

kolor: czerwony oznacza standardowe pojęcia, które należy znać.

kolor: fioletowy oznacza najważniejsze pojęcia, które są niezbędne do podstawowej wiedzy o wrestlingu.

 

 

ShowJest to gala wrestlingu, na której rywalizują ze sobą największe obecne gwiazdy federacji.  

np: (Roman Reigns vs Braun Strowman)

 

Alliance – Wspólna relacja (sojusz) pomiędzy dwoma lub więcej wrestlerami, którzy walczą wspólnie w tag teamach lub indywidualnych walkach. Sojusze są formowane często ze specyficznego powodu, przykładowo w celu zdobycia tytułów mistrzowskich lub pozbycia się innej grupy wrestlerów.

 

BabyfaceZawodnik, który jak najbardziej próbuje rozweselić oraz rozgrzać publikę, który stara się mieć z nimi jak najlepsze relacje, przeciwieństwo Monster Heela

 

FaceZawodnik, który ma dobre relacje z widownią oraz innymi zawodnikami.

 

Face turn – Odmiana turnu, heel staje się face’em.

 

Tweener Zawodnik, który ma neutralne stosunki do prawie każdego zawodnika, jego zachowanie zależy bardzo od sytuacji w której się znajduje.

 

Heel Zawodnik, którego stosunki z innymi są negatywne, fani zazwyczaj nie lubią takich osób, często jest wygwizdywany.

 

Heel turnOdmiana turnu, face staje się heele’em

 

Botch – Wykonanie spotu w inny sposób niż było to pierwotnie planowane, w wyniku pomyłki, złej oceny sytuacji lub wypadku. Większość takich sytuacji jest niegroźna, zazwyczaj zawodnik zahacza o liny lub upada przed przeciwnikiem. Niestety, niektóre źle wykonane akcje mogą się skończyć poważnymi kontuzjami, a nawet śmiercią.

 

Brawl Bójka pomiędzy zawodnikami, która nie ma miejsca podczas walki.

 

Brand – Formuła organizacji WWE w latach 2002-2011 i od 19 lipca 2016. Federacja jest podzielona na trzy brandy (dwa główne: RAW i SmackDown oraz brandy rozwojowe NXT i NXT UK). Do brandu zalicza się własna tygodniówka (odziedziczona po swojej nazwie, przykładowo tygodniówka Raw), pasy mistrzowskie, roster wrestlerów i wrestlerek, zespół komentatorski, pracownicy z zaplecza, a także własne gale pay-per-view.

 

Bump – Przyjęcie akcji, która wiąże się z upadkiem z pewnej wysokości na matę.

 

Bust Open – Zacząć krwawić, zazwyczaj z głowy po otrzymaniu uderzenia krzesłem czy poprzez blade. Komentatorzy często wobec krwawiącego wrestlera używają określenia „busted (wide) open”.

 

Cash-In – Używane tylko w WWE i w Lucha Underground. Wykorzystanie kontraktu Money in the Bank  do walki o pas mistrzowski.

 

Chant Hasło skandowane przez publiczność podczas walki czy segmentu.

 

Cheer Pozytywna reakcja fanów na dane zdarzenie.

 

ComebackNagły zwrot akcji w walce; zawodnik, który do pewnego momentu przegrywał (najczęściej face) zaczyna przeważać w pojedynku. Przykładem comebacku jest „Hulking up”, które odnosi się do tej samej sytuacji związanej z Hulkiem Hoganem.

 

Count-out – Wyliczenie, sposób na wygranie pojedynku. Polega na wyrzuceniu przeciwnika z ringu na czas doliczenia sędziego do 10. Pasy mistrzowskie nie zmieniają właściciela poprzez Count-out.

 

Dark Match – Nietransmitowana w telewizji walka, która najczęściej odbywa się przed główną częścią show. Zazwyczaj walczą w niej nowi zawodnicy, którzy są sprawdzani przed dołączeniem do głównej części rosteru. Zdarza się także, że dark matche rozgrywane są po głównym show. Biorą w nich udział zazwyczaj Main Eventerzy. Ma to na celu zwiększenie sprzedaży biletów i zadowolenie fanów, bez wpływania na rozgrywane storyline’y.

 

Double turn – Sytuacja w której jednocześnie heel staje się face’em, a face heelem (przechodzą turn) podczas jednej walki.

 

Entrance – Wejście zawodnika na ring.

 

Entrance Video Film wyświetlany na titantronie podczas wejścia zawodnika.

 

Feud – Rywalizacja pomiędzy zawodnikami lub grupami zawodników, którzy zazwyczaj rywalizują ze sobą przez kilka walk. Najczęściej feud jest prowadzony między heelem a face’em

 

Fighting champion – Mistrz, który często broni swojego tytułu. (nie zalicza się Brock Lesnar)

 

Finisher – Charakterystyczna akcja wrestlera, zazwyczaj prowadząca do przypięcia lub poddania.

 

Foreign object – Broń niedozwolona w danym pojedynku, zazwyczaj znajdowana pod ringiem lub w jego okolicach, ukryta w stroju zawodnika lub wręczana walczącemu przez jego menadżera, ingerującego w walkę innego wrestlera lub, co ma miejsce bardzo rzadko, osobę z publiczności. Jeżeli sędzia nie zauważy, że użyty został niedozwolony przedmiot, często prowadzi to do pinfallu. Zauważenie użycia tego przedmiotu przez sędziego prowadzi do dyskwalifikacji.

 

Gala PPV (Pay-Per-View)Dosłowne znaczenie: „Zapłać za oglądanie”, Gala udostępniana w systemie pay-per-view, położona najwyżej w hierarchii gal. Określenie używane również w kontekście ważniejszych, telewizyjnych gal federacji niegenerujących wydarzeń cotygodniowych.

 

Highflyer – Określenie zawodnika, którego styl walki bazuje na akrobatycznych skokach i ryzykownych, efektownych akcjach.

 

Hot tag Zmiana (tag) zmęczonego zawodnika ze świeżym partnerem podczas walki tag teamów, po czym ów partner najczęściej zaczyna dominację w ringu.

 

Kick-out Oderwanie łopatek od maty podczas pinfallu (liczenia sędziego do 3). Powoduje unieważnienie liczenia.

 

Main eventer Wrestler, który często bierze udział w walkach wieczoru. W hierarchii uznawany jest za jedną z najważniejszych postaci federacji. Również nazywany jako „headliner”.

 

Main Event – walka wieczoru. Najbardziej promowana walka, która najczęściej kończy galę. Również nazywana jako „headliner”.

 

Mic skill Umiejętności oratorskie danego zawodnika.

 

Mid-carder – Zawodnik, który najczęściej walczy w pojedynkach znajdujących się w środku karty walk. Mid-carder jest wyżej w hierarchii niż low-carder czy jobber, ale niżej niż Main Eventer. Upper-midcarder jest to zawodnik, który jest w hierarchii pomiędzy Mid-carderem i Main eventerem, biorąc okazjonalnie udział w ważnych storyline’ach.

 

Moveset – Ogólne określenie wszystkich akcji, jakie wykonuje zawodnik.

 

No Contest Walka bez zwycięzcy, oznaczana jako nieodbyta. Najczęściej jest on ogłaszany po interwencji zawodnika lub grupy zawodników, którzy atakują obu wrestlerów podczas pojedynku.

 

No-sell – Brak jakiejkolwiek reakcji na ciosy i ataki przeciwnika. Jest to sposób demonstracji siły, odporności na ból oraz wytrzymałości. Ma na celu osłabienie pewności siebie przeciwnika. Może też być używana przez zawodników o gimmickach osób z problemami psychicznymi.

Opener – Walka otwierająca właściwą część gali.

 

Push Zwiększony nacisk na promowanie danego wrestlera, który zaczyna wygrywać walki, dostaje wiele szans na walki o tytuł. Oznacza to więcej czasu w telewizji.

 

Rating – Oglądalność danego show, liczba widzów oglądających dane show w stosunku do wszystkich widzów posiadających odbiorniki, nawet gdy nie oglądają w danym momencie telewizji. Przeważnie podaje się ratingi ze Stanów Zjednoczonych, za które odpowiada firma Media Nielsen Research. Rating 1,0 oznacza około 1 milion widzów.

 

Rope break  Dotknięcie lin przez zawodnika na którym została wykonana dźwignia. Skutkuje to zmuszeniem zawodnika wykonującego dźwignię do przerwania uchwytu pod groźbą dyskwalifikacji.

 

Ringname – Pseudonim wrestlera, element gimmicku.

 

Ring skillOkreślenie umiejętności ringowych danego zawodnika.

 

Roster – Określenie zespołu wrestlerów i wrestlerek, którzy pracują w danej organizacji lub danym brandzie.

 

Submission – Poddanie, rodzaj zakończenia pojedynku. Polega na zmuszeniu przeciwnika do poddania poprzez założenie dźwigni na któryś ze stawów rywala.

 

Stypulacja – Rodzaj danej walki, dodatkowe zasady dodawane do pojedynku.

 

Tag Team Drużyna złożona z minimum dwóch zawodników. W walkach tag teamów w ringu znajduje się tylko jeden zawodnik, aż do zrobienia zmiany (tagu).

 

Tap outOgłoszenie poddania poprzez wielokrotne uderzenie w ring, lub w ciało przeciwnika bądź poprzez ogłoszenie werbalne. Obecnie stosowany „tapout” został wprowadzony do profesjonalnego wrestlingu przez Tazz’a, a spopularyzowany przez Kena Shemrocka w 1997 roku.

 

Taunt – Gest lub okrzyk charakterystyczny dla danego zawodnika.

 

Theme Song – Piosenka odtwarzana podczas wejścia zawodnika na ring.

 

TitanTron Ekran znajdujący się na arenie, który jest używany do wyświetlania filmów, np. podczas wejścia zawodników. Jest to swego rodzaju gra słów, połączenie zwrotów „Jumbo Tron” oraz „Titan Sports”, firmy-matki World Wrestling Federation. TitanTron został zaprezentowany na tygodniówce WWF Raw w połowie lat 90. Szybko zaadaptowany przez pozostaje większe federacje.

(Grafika przedstawiająca Titantron RAW.)

 

Title shot  Walka o pas.

 

Tygodniówka – Określenie gali odbywającej się regularnie co tydzień używane w celu odróżnienia ich od innych, specjalnych wydarzeń. Tygodniówki emitowane w telewizji często są traktowane między innymi przez WWE  jako programy nadawane w odcinkach. Przykładem są gale WWE RAW oraz WWE SMACKDOWN LIVE.

 

Vacant – Status tytułu mistrzowskiego, którego nie dzierży żaden wrestler lub tag team.

 

Unifikacja – Połączenie dwóch lub więcej pasów w jeden tytuł mistrzowski.

(Daniel Bryan w posiadaniu zunifikowanych pasów WWE Championship i World Heavyweight Championship.)

 

X signal – Gest używany przez sędziego podczas walki w celu sygnalizacji, że wrestler nie jest zdolny do kontynuowania pojedynku i potrzebuje pomocy medycznej. Sędzia składa ręce w kształt litery „X” i jeśli to potrzebne, wskazuje kontuzjowanego wrestlera. Od kiedy fani znają znaczenie tego sygnału, jest on czasem używany w storyline’ach, aby fani zdołali „kupić” nieprawdziwą kontuzję w rywalizacji.

 

Storyline Scenariusz rozgrywanych wydarzeń.

 

Screwjob – Kontrowersyjne zakończenie pojedynku, często poprzez oszustwo lub ingerencję z zewnątrz. „Worked screwjob” jest częścią storyline’u i ma na celu zyskanie heatu lub sympatii. Z kolei „shoot screwjob” ma miejsce, kiedy jeden z rywali doprowadza do końca walki bez poinformowania o tym przegrywającego rywala; nie jest on zawarty w scenariuszu. Najpopularniejszym przykładem jest walka Shawna Michaelsa i Breta Harta z Survivor Series 1997.

(Grafika upamiętniająca słynny „Screwjob” z gali Survivor Series z 1997 roku.)

 

Gimmick – Wcielenie, postać odgrywana przez wrestlera. Składają się na niego zbiór cech charakterystycznych dla zawodnika, jego ubiór oraz historia w kayfabe. Ma on swoje przełożenie na zachowanie zawodnika w czasie pojedynków i w segmentach promocyjnych. W zależności od swojego gimmicku wrestler może być face’em, czyli bohaterem pozytywnym, któremu kibicuje publiczność, lub heelem – czarnym charakterem znielubionym przez publiczność. Wrestler, który nie jest ani face’em, ani heelem, nazywany jest tweenerem.

 

Kayfabe – Tworzenie iluzji, że wszystko co widzi publiczność w trakcie gali jest prawdziwe – w tym także postacie, fabuła i rywalizacja zawodników w ringu.

 

WrestlemaniaNajważniejsze święto wrestlingowe na całym świecie. Zazwyczaj wszystkie spory pomiędzy zawodnikami się tam kończą, dotychczas ujrzeliśmy 34 odsłony słynnej Wrestlemanii.

 

Royal Rumble Match – Mecz, który łącznie przewiduje 30 osób w ringu, począwszy od  dwóch zawodników, co 2 minuty (120 sekund) wchodzą kolejni zawodnicy. Ostatni zawodnik ocalały, który wyrzuci przez górną linę swojego rywala, zwycięża tym samym gwarantując sobie walkę o główny pas federacji na Wrestlemanii.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *